Direktlänk till inlägg 22 maj 2010

Tagit hand om en katt

Av Raksu & Kuba - 22 maj 2010 11:06

Ja, vi har haft en liten katt som hållt till utanför oss.

Hon har kommit fram när man varit själv och strykts sig emot en och mjauat.

Hon (tror det är en tjej) är alldeles svart med klegg i örat och har något sår där och verkar lite förkyld.

Hon har varit utanför oss lite mer än en vecka, så jag vet inte om någon äger henne.

Men eftersom hon är smal och inte ser riktigt kry ut, så tog jag in henne, även om man inte ska det.

Men det är inte kul att se en sjuk katt.

Ingen av grannarna visste vems katt det var och polisen hade inte fått in någon anmälan om någon saknad katt, jag lämnade tel nr ifall att någon skulle höra av sig.


Hon får bo i gästrummet och inte träffa Raksu och Rölli.

Fast Rölli är vaccinerad mot kattpest och skulle hon ha det skulle hon nog inte vara vid liv nu.

Jag har rengjort örat och gett henne lite mjukmat, som hon åt upp på en gång.

Men man ska ju inte ge så mycket, när jag inte vet när hon ätit sist.

Hon verkar inte så jätte pigg, ligger mest och sover.

Få se hur hon mår när jag kommer hem, skulle gissa på att hon är kring 4-6 månader.

Men det är svårt att säga.

Både Rölli och Raksu är intresserad av vad det som är där inne i rummet, men det är bäst att hon får vara själv, tills jag ser om hon blir bättre.

Uppdaterar senare hur det går.


Till en helt annan sak.


Ett roligt ord i Happis (med en annan betydelse än jag är van vid).

Jag hade aldrig hört den betydelsen innan och det tog ett tag innan jag fattade vad det betydde.

Första gången jag stötte på det, var när jag var nere i tvättstugan och läste på en lapp "Använd fast den lilla kvasten" 

Hm...jag trodde dom hade skrivit fel, men då sa min kompis "att det står ju använd även den lilla kvasten"

Jaha..tänkte jag..

Så säger dom ofta "Ring fast i morgon eller vi ses fast i morgon"

Låter ju helt konstig, vadå fast?


Den kanske har något med finskan att göra, då de flesta här är finnar.

Eller har föräldrar som är finskar.





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Raksu & Kuba - 14 augusti 2013 23:29

Och 4 vuxna.. Fungerade hur bra som helst :-) Några bilder säger mer än ord. Roligt hade vi och alla fick bada, utom raksu (Hans päls tar för länge att torka). Sen har vi varit en sväng till storforsen. Hundarna fick följa med. Kuba var...

Av Raksu & Kuba - 21 juli 2013 23:20


Inte verkar det bli någon sommar här inte. Tur att vi far till Turkiet i höst :-) Raksu börjar vara gammal. Han chillar allt för mycket. Micke, han är den nya cesar milan :-) ...

Av Raksu & Kuba - 2 juli 2013 18:34

Så här låg kuba igår morse när jag vaknade. Vi hade delat kudde :-) Raksu och kuba sov gott i husvagnen, även fast dom visst egentligen inte fick sova på soffan eller sängen :-) Men det är ju bara vi som kommer att använda den ändå.. Kuba fyll...

Av Raksu & Kuba - 2 juli 2013 18:27

Nu är Raksu bra i tassen efter medicin och bättre bandage. Lärde mig att man ska tvätta sår med bara vatten och tvål. Starkare grejer förstör dom nya cellerna, på samma sätt som dom tar bort bakterier. Husvagnscampingen gick bra, så det kommer v...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards