Alla inlägg under april 2009

Av Raksu & Kuba - 29 april 2009 00:04

I dag hade vi sista praktiska timman på valpkursen.

Vi tränade kom, med lös hund och det gick bra.

Raksu kom på en gång jag ropade, även fast dom andra hundarna stod vid sidan.

Han kom till och med i galopp.

Så det kändes jätte bra=)

Vi har lärt oss en massa på kursen, så jag är nöjd.

Hade kanske velat ha lite fler saker att träna på, då det sista gångerna bara varit en sak att träna på.


Nästa gång är det teori, men jag tänkte inte fara.

Det skulle handla om hundens språk, hur man kan läsa av hunden.

Jag har är ju intresserad av det, så jag har ju läst en massa om just det.

Så jag tänkte inte fara, det blir ju ändå 26 mil, fram och tillbaka.


Nu är frågan om jag ska köra allmänlydnaden här eller i Luleå.

Det är mycket bättre i Luleå, men lång att fara och dubbelt så dyrt..

Plus resorna dit och tillbaka.


Måste ju erkänna att jag glömt bort att lära Raksu ligg ;p

Sitt kan han och vi har nyss börjat träna på ligg.


Jo, en rolig sak jag kom på i dag som jag gör med Raksu.

Jag är ju jätte orolig om hans ben och leder, lite över rädd kanske.

För jag lyfter fortfarande in hans bakben i bilen..

Det måste se ganska roligt ut=)

Han hoppar in med frambenen själv, så står han och väntar på att jag ska lyfta in resten.

Väntar jag ,så vänder han på huvudet och kollar på mig som

"Vad gör du? Ska jag vänta här hela dagen eller?"




Av Raksu & Kuba - 28 april 2009 13:01

Börjar väl med det dåliga först.


Andra Volvon krånglar (kopplingen håller på att gå sönder)

850in är inte lagad än.

Så vet inte hur jag ska ta mig till Luleå i dag, om jag vågar ta 850in iaf?


Bra:

Har fått jobb på Ikea i sommar, det känns bra=) Jobbade där förra sommaren i kassan och det är ganska kul=)


Nu har jag hört Raksu morra, när vi leker med en trasa=)

Det låter lite kul, han pratar egentligen inte så jätte mycket.

Han pratar mest när man leker med honom.

När man kommer hem blir han jätte glad (även om man bara varit ute i 5 min) och biter tag i handen eller nånstans där han får tag.

Så håller han bara så och viftar på svansen runt, runt=)


Har nu lämnat honom några gånger ensam 1-2 timmar och det verkar som att han bara sover.


Flickorna är här nu och det går jätte bra.

Det känns riktigt skönt när han går ihop med barn.

Förutom när vi är ute och han är lös, då springer han och snor deras mössor ;p

Som han gjorde tidigare med mina vantar...

Av Raksu & Kuba - 27 april 2009 12:05

Raksu har börjat klia sig i öronen.

Han är lite röd, men det luktar inget.

Ringde till vet i Torneå och dom sa att jag skulle köpa öronmedel och hälla i örat.

Låta det vara ett tag och sen torka.

Om det inte gick bort, så skulle jag komma in med honom.


Det är ju det här med gränsen, egentligen får man ju inte ta honom över om man inte har pass.

Eller man får ta över, men inte ta hem om dom skulle stoppa en i tullen.

Men jag har aldrig hört om någon som blivit stoppad och dom flesta tar över hundarna iaf, utan pass.

Man ser om dom står där, om man kör på nya vägen.

Frågade vet, och dom sa att det var upp till ägaren, att dom behandlar iaf om man kommer dit.

Tror det är ganska vanligt att svenskar far med sina djur till Torneå.

Vet här i Haparanda har bara öppet ibland och så är dom inte bra.

Jag har varit dit en gång och aldrig mer. Vet flera som inte heller far dit.

Kalxs har alltid lång väntetid och är dyra.

Det är mycket billigare i Finland.

Av Raksu & Kuba - 24 april 2009 15:13

Nytvättad och allt i den här sörjan ute=)

Av Raksu & Kuba - 23 april 2009 11:42

Ja, här är det jättevarmt ute=)

Så vi har varit på en långpromenad efter älven..


Förra veckan hade vi en tjej på besök, som gillar Leonberger.

Hon hade inte träffat någon i verkligheten.

Behöver jag skriva att hon blev ännu mer förälskad i dom när hon fick träffa Raksu..


Raksu går jätte fint i koppel och drar inte, saktar ner direkt när det börjar ta emot.

Men när vi träffar andra hundar, hoppar han och drar i kopplet.

Helt inställd på den andra hunden (glad).

Jag provade att sätta honom ner och det gick bra tills hunden var just vid våran sida.

Då började han hoppa och dra igen.

Vi träffar ju inga hundar hemma på promenaderna, så det är svårt att träna på.

Och det är ingen jag känner i Haparanda som har hund heller.

Men vi får väl börja fara in till stan och träna, där finns det hundar.

Tänkte prova med skvallerträning, det borde funka.

För det funkar ju på hundkursen med kontakten, även fast det är andra hundar.

Av Raksu & Kuba - 21 april 2009 21:36

I dag var vi på valpkurs.

Vi skulle träna in ordet stanna/stopp med olika saker som lockade.

Det enda han inte var intresserad av var leksaken.

En gång sprang han efter den, sen var han inte intresserad mer.

Annars gick det bra, han stannade när jag sa stanna.

Nästa gång skulle vi träna inkallning och sen är det sista gången med teori.


Det har gått bra några dagar att vara lös på gården, men så för någon dag sen var det kul att reta grannens hundar igen..

Och nu kommer han nästan inte alls när man ropar på honom, när han är där.

Han tycker bara det är kul, men det tycker inte jag..


Flickorna har varit och hälsat på igen och han blir jätte glad när han ser dom och han är försiktig.

Henni och Milla är van vid stora hundar, då dom har en Pyrre hemma, så dom är inte rädda alls.

Det är bra, för han börjar ju bli ganska stor.


Har börjat ge honom lite mer mat, tyckte han såg lite klen ut.

Så får se om det blir bättre om ett tag.

Så har jag märkt att han blir less fort, om han inte får som han vill.

Försöker jag lära honom något nytt, och han testar allt och kommer inte på vad han ska göra.

Då blir han less och försöker sno godiset från handen istället ;p


Så har han en otrolig förmåga (eller blir han sur?) att slappna av på någon sekund.

Som tex i dag på kursen, då han inte fick leka med dom andra.

(han hoppade och skuttade och var helt överlycklig)

Så när jag ber om hans uppmärksamhet, tar på honom och kliar honom vid örat och säger att vara lugn, så lägger han sig ner.

Sådär på en gång, och så ligger han där ett tag.

Tills det blir för mycket stoj och han måste kolla.

Så otroligt=)

Det funkar ju inte alltid då, men för det mesta så går han att lugna ner så snabbt, med lugn röst och lite kli vid örat=)

Oavsett vad som händer runt omkring.


Av Raksu & Kuba - 16 april 2009 19:35

Jo, i dag tog vi oss till Luleå.

Fick låna en bil och körhjälp, ska hämta hem Amazonen.

Den har ju stått här under vintern.

Så har jag iaf en bil som jag vet fungerar.

Blir dyrt att laga 850in.


Vi har haft två små flickor på besök och det har gått bra.

Han håller koll på dom, men blev lite rädd då den minsta sprang och ramlade på honom.

Men han sa inget, utan hoppade bara åt sidan.

När vi varit ute så har han varit försiktig när han sprungit.

Han har ju den tendensen att han gärna kommer i full fart och springer på en.



Duschade Raksu igår. Han ville inte gå ner för trappen själv, så en kompis fick hjälpa och bära ner honom ;P

Sen kom han in i bastun några gånger och kollade=)

Verkade inte bry sig om att det var varmt.

Av Raksu & Kuba - 14 april 2009 19:21

Ja inte har det varit nån bra dag i dag.

Stressat så vi skulle hinna i väg till Luleå i tid och hinna byta till sommardäck innan.

Men så for domkraften ner och däcket böjdes, så ett stag blev snett på bilen..

Så det blev ingen valpkurs i dag, blir att laga bilen i morgon istället.

Tog lite bilder i skogen i dag.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards