Alla inlägg under juli 2010

Av Raksu & Kuba - 23 juli 2010 21:59

               

Av Raksu & Kuba - 21 juli 2010 10:13

Japp, igår bar det av till Kalix direkt efter jobbet.

Vi for ut till Vitvattnet i Kalix.

Det var en skjutbana just brevid där som höll på att skjuta hela tiden.

Raksu var lite fundersam först, han är ju rädd för raketer.

När han skulle markera ett föremål var han lite okoncentrerad, när det small hela tiden i bakgrunden.


Sen när vi skulle gå spåret och han skulle markera apporterna så gick det jätte bra.

Han blev som vanligt och spårade intensivt och markerade alla apporter.

Trasorna tog han upp i munnen lekte lite, sen fortsatte han.

I slutet hade vi en Petflaska, den markerade han med tassen och fick då godis.

Då glömde han helt bort när dom sköt.

Så det var ju bra träning av vara brevid skjutbanan också.


Vad jag märker skillnad här på kursen är att alla pratar med alla och det är bra stämning.

I Haparanda pratade bara dom som var bekanta med varann.


Hundarna som går kursen är:

Welsh Corgi Cardigan

Blandras Border collie/ någon spaniel

Labrador

Spansk Vattenhund

Vit långhårig Schäfer

Grand Danois


Det är både killar och tejer och ålder är nog från 18 till 40 år.


Hon som har kursen har  kennel med långhårig Collie.


Nästa gång ska vi spåra på plant underlag, vi ska vara på en grusplan.


Av Raksu & Kuba - 18 juli 2010 20:01

Ja i dag har vi varit fyra timmar i skogen och lagt två spår.

Men Raksu var inte så koncentrerad så att han kunde spåra.

Var ju så många andra hundar och människor där, så han använde all energi på det istället.

Sista spåret gick dock bra, men han var inte intresserad av att leka med leksaken.

Men vi har då haft kul ändå och Raksu skötte sig riktigt bra =)


Av Raksu & Kuba - 13 juli 2010 21:41

Gick helt över förväntan.

Jag trodde inte han skulle fatta så fort.

Men direkt när vi kom dit jag hade börjat, så markerade han på en gång.

Han tappade han bort sig två gånger i starten.

Men sen när han fick ner nosen gick det i snabb fart fram till trasan.

Kul var det att leka också när vi kom fram.


Men fullt med mygg i skogen...

Så jag måste hitta en lite bättre skog, här var det så mycket små björk och fuktigt.

Jag vet en bra skog, men den ligger 2 mil bort och där finns det björn.

Det ska väl vara lite mer tall och granskog.

Av Raksu & Kuba - 9 juli 2010 18:56

Ja nog vet han hur han ska göra.

Igår skulle jag komma hem senare, då jag skulle och äta med några från jobbet.

När jag kommer hem så har Janne varit ute med Raksu, släppt han lös i skogen.

Men iallafall så kommer Raksu hela tiden till mig och vill gå ut..

Tillslut låter det som att han har panik, så vi går ut.

Kissa gör han efter halva vägen och ingen nr 2...

Haha=)


Det är nog bara så att han är van att vi alltid går ut när jag kommer hem från jobbet.

Så nu skulle han ut även fast han varit tidigare.

På söndag tänkte jag fara och lägga ett spår eller om jag hinner i morgon efter jobbet.



Av Raksu & Kuba - 8 juli 2010 12:29

...var i två timmar, då vi hade teori och fick se hur man kunde lägga spår.

Så nu ska jag ut med Rasku i skogen och försöka få honom att spåra.

Nästa gång har vi den 18 Juli och då ska vi ha lagt minst 3 spår, som hunden spårat.

Vi var 5 ekipage, så det var ju bra med inte så många.

En hade tävlat i appellklass (tror jag det hette) och dom andra hade provat på spår på andra kurser.

Jag var den enda som inte hade testat på det.


Kan ju säga att Kalix Bk var helt annorlunda.

Dom hade en fin stuga strax utanför stan.

En skog att spåra i och en fin stor plan med massor av agilityhinder.

Även stolpar med lampor som lyser på plan under vintertid.

Här har vi ju egentligen ingenting, vi är på en skolplan på sommaren och på vintern är vi (inne) under ett stort hus i stan.


Jag måste träna lite lek med leksaker med Raksu.

Han är ju inte så jätte intresserad av föremål, men jag kom på nu på morgonen att jag kan ju ta med några saker ut på vanliga promenaden och leka med honom.

Så kanske dom blir lite roligare=)


Av Raksu & Kuba - 6 juli 2010 19:01

Japp i morgon far vi rejsing efter jobbet till Kalix.

Kurstillfällerna skulle vara på helgerna, mest söndagar. Så det passar ju mig bra.

Bättre får jag veta i morgon.


Här ligger Raksu och Remu och sover:

Remu ska alltid ligga nära Raksu.

Ibland skulle jag vilja byta med Janne och vara hemma en hel dag.

Men nån måste ju jobba.

Av Raksu & Kuba - 5 juli 2010 22:04

Ja, nu börjar den på onsdag.

Saken är bara den att det börjar kl.18.30 och jag slutar ju 18.00

Det tar 30-45min att köra till Kalix.

Ska försöka se om jag får stänga affären tidigare som dagar kursen är.

Men jag tror det är ganska svårt eller om dom kanske kan skjuta upp kursen till kl 19.00

Jäkla skit!

Jag som har väntat på det här så länge!!..

Det blir iaf att rejsa till Kalix på onsdag efter jobbet ifall det går att lösa.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards