Alla inlägg den 21 september 2009

Av Raksu & Kuba - 21 september 2009 21:11

Så i dag var första dagen på vardagslydnaden.

Det gick väl sådär, Raksu var mer intresserad av dom andra hundarna än matte.


Så det blev mest att träna på kontakten, men även om han är intresserad av andra hundar går han bra i kopplet.

Förutom att han gör hopp, då han försöker komma fram till den andra hunden eller att han hoppar och sen draaaaar i kopplet, för att försöka komma fram till den.

Men så for jag får till ett litet ryck i kopplet, så kommer han tillbaka.

Rösten lyssnar han inte så mycket på just då.

Får jag hans uppmärksamhet går han bra i kopplet, tills det kommer en annan hund för nära (ca 1 meter.)


Verkar vara mycket bättre kvalité på kursen nu, än vad det var när jag gick valpkursen här för några år sen.


Så fick jag höra om en incident som hade hänt här för två veckor sen med en Ovtjarka.

Den hade suttit inne i en bil och en flatte (Flatcoated Retriver) hade gått förbi med ägaren.

Ovtjarkan hade hoppat ut genom rutan (alltså krossat rutan i bilen) och hoppat på flatten.

Hur det gick med hundarna sen ,vet jag inte.


I Finland är dom mer vanliga och det finns flera uppfödare av Ovtjarka bara i Lappland (FIN).

En bekant blev erbjuden en valp gratis, men som tur ringde han mig först och frågade om det var samma ras som jag hade i Rasmus och jag avrådde honom.

Han tog inte valpen.


Ovtjarkan passar säkert jätte bra ute på landet, där dom får vakta sin gård och har en ägare som förstår sig på dom.

Men dom ska inte vara inne i stan, bland andra hundar och mycket olika människor.


Nog om dom..Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om rasen annars.


Här är två sidor om rasen, med mycket information:



http://www.caucasian.se/kaukasisk%20ovtjarka%20svenska.html



http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm





Hittade för ett tag sen en bild på mig och Rasmus, där såg man hur stor han var.

Jag kommer inte ens ihåg att han var så stor och jag tror han var kring 10 månader på bilden.

 


Har förresten en jätte trött hund nu, som bara legat och sovit sen vi kom hem...

Han orkade inte ens äta kvällsmaten..


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Gästbok

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Sök i bloggen

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards